onsdag 7 september 2011

Utbildnings- och resefunderingar



Då jag funderade på olika utbildningsvägar till att bli ayurvedisk hälsorådgivare övervägde jag flera olika alternativ. I Sverige finns utbildningen på flera platser och pågår i upp till ca 1 år. Om man istället åker till Indien kan man hitta intensivkurser på 2-3 veckor. Jag sökte råd och tips av Susanne som bloggar på ayurvedalifestyletravel.blogspot.com och själv är ayurvedisk hälsorådgivare samt arrangerar ayurvedaresor till Indien och Sri Lanka. Hon rekommenderade utbildningen på Ayurveda-Akademin och på den vägen är det.

Jag bestämde mig för att kombinera den svenska utbildningen med att åka till Indien eller Sri Lanka för att lära mig mer om ayurvediska kroppsbehandlingar genom att själv uppleva dem.

En bekant rekommenderade Sri Lanka men jag kände mig lite tveksam och tänkte att jag kanske hellre ville åka till Indien där jag har mina rötter. En vän till mig sa: "Cici, you don´t belong to India and you don´t belong to Sweden, you belong to the world". Efter lite funderingar bestämde jag mig för Sri Lanka.

Resan bokades i maj och efter den dagen började plötsligt en rad av roliga saker att hända:

  • Jag träffar Jessica, en bekant från min barndomsstad på öppet hus på Ayurveda-Akademin och berättar för henne om resan
  • Någon vecka senare skriver Jessica till mig och frågar om resedetaljer, så som datum, boende, kostnader
  • Jessica bestämmer sig för att om hon mot all förmodan får semester så vill hon följa med.
  • Allt löser sig. Jessica får semester och flygbiljetter till samma plan som mig.
Det kändes jätteskönt, att åka själv kändes på gränsen till för spännande.
I nästa inlägg får ni följa med på vår resa.


1 kommentar:

  1. Jag skulle själv inte heller velat åka denna långa resa ensam till Sri Lanka. Alltid trevligare med en reskamrat.
    Ser fram emot fortsättningen av din berättelse!

    SvaraRadera