söndag 18 september 2011

Sri Lanka, del 3

Bentota beach

Änglar, finns dom? Jo, jag tror att vi träffade en på en bakgata i Bentota.

Efter ett par dagar i Galle åkte vi vidare till Bentota där vi läst oss till att det skulle finnas underbara stränder. Vi skulle bo Indiskt, på hotellet Vivanta by Taj, Bentota.
Det var verkligen ett storslaget stället och lobbyn vimlade av Indier, muslimska Indier förstod vi eftersom majoriteten av alla kvinnor gick i burka eller niqab. Bentota är visst ett muslimskt område.

Det blev några timmar sol vid poolen följt av en stor middagsbuffé med indiska läckerheter.
Lite senare på kvällen letade vi upp hotellets nattklubb, där spelades fantastisk musik, den spellistan skulle jag gärna vilja ha. Västerländskt blandat med Bollywood. Det var dock bara vi där, inte en kotte hade hittat dit. Mest för att glädja diskjockeyn och bartendern dansade vi lite och drack ett par Lion Lager.

Vi hade bara bokat en natt i förväg och hotellet visade sig vara fullt kommande natt så vi var tvungna att flytta. Efter lite surfande hittade vi hotellet The Surf som visade sig ligga endast ett par hundra meter från där vi bodde. Då vi tog våra väskor och gick fick vi många frågande blickar, det var nog inte så vanligt att folk som lämnade hotellet promenerade därifrån.

The Surf låg vackert vid havet och vi blev mycket bra bemötta det var till och med så att de bjöd på lunch eftersom vi fick vänta lite på vårt rum. Det var mycket rymliga och fräscha rum med väldigt snygga badrum, rekommenderas!

The Surf

Monsunväder

Det tog inte många minuter innan strandens "beach boys" sett att det kommit 2 nya tjejer till stranden. Det gällde att stirra rakt fram och bara gå förbi med ett bestämt NEJ för att få dem att förstå att vi varken var intresserade av att köpa sjalar eller knark.

Vi bestämde oss för att leta rätt på ett Internet Café och hittade strax en skylt som pekade in på en mindre grusväg där det stod Internet Café. En liten bit in på vägen mötte vi en man som ville visa oss hur vi skulle gå samt att vi skulle kolla på grejer i hans basar. Vi skulle precis säga nej då vi ser en man komma springande mot oss och samtidigt ropar: "Hallå där tjejer, vad gör ni med den mannen? Gå genast därifrån medan jag står här". Vi gick därifrån och hörde att den andra mannen sa till den första mannen att om han såg honom prata med oss igen så skulle han ringa polisen. Den springande mannen - vår skyddsängel, kom ifatt och berättade för oss att han kände igen oss från lobbyn på Taj hotellet där också han bodde och att mannen vi mött tidigare lurat och rånat turister och var ökänd i området och hos polisen. Tack du snälla man.....

Det kändes tryggast att gå tillbaka till hotellet där vi åt gott till levande musik och fick uppleva en helt magisk solnedgång och senare kunde se stjärnorna bada i horisonten precis som i Janesh Vaidyas bok "I det sista regnet".

Bentota var visserligen vackert men med alla dessa beach boys så blev det inte någon favoritort.

Vi reste vidare till Colombo som var sista stopp innan hemresan. Ett dygn av poolbad och god mat på lyxiga Taj Samudra. En del shopping blev det också, bästa affären var Laksala, en butik fylld av konsthantverk och souvenirer.

Colombo

Taj Samudra

Bye bye Sri Lanka, det var en resa fylld av livskunskap - ayurveda; men inte alls på det sätt jag hade tänkt innan.
Vilken tur att jag inte åkte själv. Tack Jessica!