måndag 12 september 2011

Sri Lanka, del 1



Då var avresedagen äntligen där. Det började i kaos, jag hade då jag plockade ut mina kort ur plånboken rensat lite väl mycket så jag hade inget kreditkort alls med.....tur att det fanns en SEB monter på Arlanda så jag kunde föra över pengar till Jessicas konto.

Flygresan gick jättefort, vi hade så mycket att prata om och skrattade oss via Doha ända till Colombo. Det var två glada, förväntansfulla och trötta tjejer som landade i ett varmt och kvavt Colombo.

Vi fortsatte direkt ner till Tangalla, en liten ort på södra delen av ön. Det var en riktig mardrömsfärd. Det var så galen trafik så vi bestämde oss för att sova, det kändes ändå bättre att slippa se alla gånger vi nästan krockade. Vi klarade bilresan helskinnade till skillnad mot en stor varan som korsade vägen i sakta mak.

Chockade efter bilresan installerade vi oss på vårt ayurveda-hotell som i verkligheten inte var mer än ett hus med tre rum som lämnade mycket att önska och ett ayurvedabehandlingsrum beläget på stranden.



Framför huset slog vågorna höga och brusade och slog så högt att det var svårt att prata med varandra, än mindre sova. Huset var ventilerat genom att ha öppet rakt ut under takfoten vilket skapade en resonans som gjorde att då dörren var stängd lät det som att det var storm. Jag kunde riktigt se vågorna skölja över huset och första natten tror jag att jag sprang in till Jessicas rum minst 3 gånger i halvpanik.

Dagen efter tog vi en heldagspromenad på stranden. Det var verkligen som att vandra i paradiset. En folktom strand, vackra fiskebåtar och böljande kokos-palmer.
Efter en lång promenad i stekhet sol hittade vi ett mysigt ställe där vi la oss i varsin hängmatta och vätskade upp oss och läste böcker. Stället hette Sandys och blev vårt favorit-hak.









Självklart testade vi ayurvedisk massage där vi bodde och massagen var riktigt bra men kändes inte så ayurvedisk utan mest som vanlig knådning.

Efter 3 sömnlösa nätter gav vi upp och lämnade stället där vi hade tänkt att tillbringa nästan två veckor. Detta var så klart inte populärt hos ägarna av stället och resulterade i att vi nästan fick fly därifrån. Vi flyttade till det lite mer lyxiga Tangalla Bay Hotel, där det var i princip tyst, fanns AC, pool och varmvatten. Där blev vi också bekanta med den lokala ölen Lion Lager som var riktigt god. Bortskämda västerlänningar som vi är så trivdes vi mycket bra och mådde riktigt gott ända tills vi träffade damen på kullen. Läs mer om detta i Sri Lanka, del 2 som kommer snart.





2 kommentarer:

  1. Men du Cecilia, vad intressant - jag bestämde mig just för en vecka sen att åka till Sri Lanka över jul och nyår och letar efter nån som varit där och som kan komma med lite tips. Så är Du där :-) Det ser helt fantastiskt ut och jag antar att det är mer folk där i vinter, när jag tänkt åka. Ser fram emot att följa er resa så ses vi kanske den 10:e oktober!

    SvaraRadera
  2. Ja Sandra, alla möten (även om de är på nätet är meningen). Jag håller nu på att skriva del 2 av Sri Lanka-resan och inser att det även blir en del 3 :)

    SvaraRadera