onsdag 14 september 2011

Sri Lanka, del 2

Här fortsätter berättelsen om sommarens Sri Lanka-resa.

Då vi spenderat ca en vecka i Tangalla och inte längre var uppbundna att stanna på ett ställe bestämde vi oss för att röra oss uppåt mot Colombo längs med kusten. 1:a stopp skulle bli Galle, en tvådelad stad som har en gammal del, ett fort med ringmur och en nyare, modern affärsstad. Vi läste guideböcker och letade på nätet efter ett hotell att bo på men inget kändes bra. Vi kunde bara inte bestämma oss.
Irriterade över vår egen obeslutsamhet tog vi en promenad för att äta middag och se om hjärnorna fungerade lite bättre efter lite mat. Det ställe dit vi var påväg som var ett av våra favoritställen var till vår förvåning stängt så vi fortsatte en liten bit längre upp längs vägen och hittade ett ställe som hette Moonstone Villas och låg på en kulle med utsikt över havet från en mysig uteservering. Där fanns även jättefina rum och såg väldigt välskött ut, åker jag tillbaka kommer jag absolut att bo där några dagar.

Moonstone Villas

Uteserveringen

Vi beställde mat som var lika god som all lankesisk mat vi provade. Märkligt att jag aldrig har hört talas om det lankesiska köket som är helt fantastiskt och förtjänar högsta betyg. Stället visade sig tillhöra en dam från Canada, Raelene, som kommit till Sri Lanka som volontär efter tsunamin för att hjälpa till med uppbyggnad av raserade byggnader. Vi fick av Raelene en massa bra tips på restauranger och sevärdheter i Galle vilket vi tacksamt tog emot. det var ett mycket trivsamt och vänligt ställe och det var nästan så att vi övervägde att skjuta på resan till Galle för att stanna där istället.

Då vi kom tillbaka till hotellet och skulle boka hotell för nästa dag så gick det helt plötsligt hur enkelt som helst. Hotellet Lady Hill Hotel  dök upp och vi som precis var hemkomna från en härlig dam på en kulle tänkte att "this is it".

Det var en vacker och trivsam resa dit, vår chaufför som visade sig komma från Moonstone Villas där vi hade varit dagen innan, körde lugnt och försiktigt. När vi kom till Galle fick vi känslan av att vi passerade staden och åkte på en smal slingrig väg långt ut i ingenstans. Vi fick en dålig känsla redan innan vi lämnat taxin trots ett jättetrevligt mottagande. Rummen var enkla men hade AC och varmvatten.

Lady Hill Hotel

Trappan upp till ayurvedarummet

Efter att ha installerat oss begav vi oss till Galle Fort för att se hur det såg ut innanför ringmuren. Vi fick för oss att det var där man borde vara och bo så vi gick runt och kollade lite hotell i syfte att byta hotell nästa dag. Tillbaka på Lady Hill såg vi plötsligt; det var ju ett jätte vackert ställe som inte alls låg långt i från stan så vi bestämde oss att bo kvar och t.o.m. lägga till en natt så att vi hann med lite ayurvedabehandlingar. Ayurveda fokuset på resan hade i princip försvunnit och här fanns chansen att ta tillbaka lite av det.

Skolutflykt vid Galle Fort

Jessica på ringmuren

Vi bokade samma behandling båda två; huvud, nacke, axlar och ansiktsmassage. Märkligt nog fick vi inte alls samma behandling. Min massage var inte helt ok och en kvinnlig massös hade varit lösningen, massören blev dock ganska paff eftersom jag började skratta åt hans inviter och märkliga massage, jag kunde bara tänka på hur jag skulle berätta för Jessica vad som hade hänt.
Ayurvedarummet var fantastiskt vackert så en viss behållning hade jag ändå av behandlingen.

Ayurvedabehandlingsrummet

Efter två nätter på Lady Hill var det dags att åka vidare till Bentota och eftersom detta blev så långt så får jag skapa ett inlägg som heter Sri Lanka, del 3.