tisdag 20 september 2011

Mat enligt ayurveda



Mat är din medicin, genom att äta rätt, dvs. anpassat efter din kroppstyp och dina eventuella obalanser håller du dig frisk. Så säger ayurveda och så tror jag.
Det är egentligen inte särskilt svårt det är bara att läsa innantill i någon av alla böcker som finns i ämnet men det är (än så länge pga okunskap) tråkigt vilket gör att det blir svårt.

Exempel på mat som jag bör undvika är: rött kött, mjölkprodukter, pasta, mjukt bröd, tofu, kikärter, vetemjöl, banan och advokado.

Exempel på mat som är bra för mig: knäckebröd av råg, ångkokta grönsaker, en mängd kryddor, svamp och äpplen.

Lägg märke till att jag inte skriver: vad jag inte får äta eller vad jag ska äta;
i ayurveda finns inget tvång bara en valmöjlighet att äta det som kroppen mår bäst av. Men lättare sagt än gjort så det är nog dags att köpa en ayurvedisk kokbok för jag har riktig idétorka.

Nu på hösten försöker jag att äta svamp till allt möjligt. Vilken tur att svamp är något min kropp mår bra av. Jag älskar att vara ute och plocka svamp, det är för mig den ultimata helgaktiviteten. Jag blir glad och avstressad, det är spännande, roligt och samtidigt nyttigt både att röra på sig och att senare äta det guld man hittat.

Dottern med helgens skörd


För att pigga upp matlagningen lite har jag via min granne beställt en kryddburk från Indien. Visst är den fin? (Bild överst i inlägget.) Jag har fyllt på med de kryddor jag använder mest: salt, vitpeppar, paprika, chili, gurkmeja, garam masala och curry.

Idag blir det middag på orienteringsklubben där det bjuds på olika soppor, det går säkert att hitta något vegetariskt och för mig passande. Och om inte så är det en världslig sak, då äter jag bättre passande mat i morgon istället.  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar