torsdag 29 september 2011

Skillnaden

Skrea strand, Falkenberg


Och vad är då den största skillnaden sedan ayurvedan gjorde entré i mitt liv?


Helt klart sättet att se på saker. Att inte göra småsaker till stora problem, att jag nu till mycket större del väljer att se fördelar om de finns och i annat fall fokusera på vad jag får lära mig på grund av aktuellt hinder.
Jag upplever också mig själv som mindre stressad. Jag tänker oftare än förut; vad spelar det för roll om jag inte hinner i tid, hinner städa, hinner handla och hinner göra allt möjligt? På det stora hela så spelar just såna saker ingen större roll, varken mitt eller någon annans liv kommer att påverkas negativt i de allra flesta fall.

Tidigare levde jag oftast antingen i dåtid och grämde mig för saker som jag gjort eller inte gjort. Eller så längtade jag tillbaka till händelser, platser och roligheter som redan hänt. En annan tanke som jag var mycket upptagen av var vad som skulle hända i framtiden om jag gjorde si eller så. Idag kan jag komma på mig själv att faktiskt leva i nuet och verkligen se vad som händer runt omkring mig just då. Självklart ska man reflektera över sina redan gjorda val och drömma och planera för framtiden men det är så härligt att kunna stanna upp och se livet när det verkligen händer, mer och mer för varje dag.

Vi har full valmöjlighet att välja våra tankar och hur vi ska reagera på livets olika händelser; en inställning att så ofta som möjligt välja en positiv tanke och en varm reaktion räcker långt.
Detta är dock ett område som jag inte riktigt tränat klart på :-)

2 kommentarer:

  1. Nog är det en konst att lära sig att leva i nuet!
    P.S Tack för kontaktlänken till Janesh konsultationer. Jag har fått en tid tack vare ett återbud. Ska verkligen bli spännande och intressant!

    SvaraRadera
  2. Vad kul Åse, du vet alla möten är meningen :) Hoppas du gillar konsultationen!

    SvaraRadera