måndag 5 september 2011

Ayurveda-Akademin



I helgen startade min utbildning till ayurvedisk hälsorådgivare på Ayurveda-Akademin i Helenelund, Sollentuna. Vi var ca 15 st ivriga elever.

Som grundläggande information pratade vår lärare Johan Ljungsberg om vad ayurveda betyder och att det handlar om att skapa balans. Johan var otroligt underhållande, både kunnig, rolig och en bra talare.
De här två första dagarna var ganska teoretiska men fantastiskt spännande och inspirerande.
Vi fick redan nu första veckoslutet börja att lära oss att pulsläsa, jättespännande men svårt. Jag och flera av de andra som läste min puls kände ingenting. Orsaken till detta var att jag hade en vatapuls som var väldigt svag och även undflyende.

De här dagarna kändes som egenterapi då jag riktigt kunde känna hur jag växte och utvecklade mitt tankesätt där i föreläsningssalen. Johan läste även ur en av vedaskrifterna vilket fick mig att hamna i en djup och stärkande meditation.

Jag ser mycket fram emot nästa tillfälle som är i början av oktober och känner mig redan nu som en nästan-hälsorådgivare.

En viktig sak som jag tar med mig från den här helgen är några ord om lidandet.
Lidandet är förändring och kan vara mer utvecklande för oss än yoga och andra terapier. För att livet ska bli uttrycksfullt behövs upp och ner så som lidandet och lyckan.


2 kommentarer:

  1. Spännande! Visste inte ens att det fanns en sådan utbildning här!
    Ang lida, så vill jag ju hellre utöva yoga än lida! Men det är ju en bra tröst att om man lider så är det ändå utvecklande ;P

    SvaraRadera
  2. Vad spännande det låter, blir riktigt lockad själv att gå en utbildning. Tycker mycket om tanken på lidandet, jag har själv haft det synsättet utan att använt ordet "lidande". Jag kan själv gå tillbaka till riktigt jobbiga perioder i mitt liv och känna tacksamhet för dem, för de har gett mig så mycket. Så jag förstår och håller med!

    SvaraRadera