måndag 22 augusti 2011

Startskottet


Oj vilken fin respons jag fått på min bloggstart, tack!
Jag har fått några frågor om de bilder jag har använt i själva bloggmallen.
Bakgrundsbilden är en fantastisk solnedgång jag bevittnade på Sri Lanka, Bentota beach i somras. 
Rubrikbilden är från samma resa och är en del av ett vackert ayurvedabehandlingsrum i staden Galle. 
Denna resa kommer jag att berätta mer om i framtida inlägg.

På vilket sätt snubblade jag över ayurveda? Hur kom den in i mitt liv?

Jo, hösten 2009 skulle det vikariat jag jobbade på precis gå ut och jag hade ingen aning om vad jag skulle göra. 
Jag sökte förutsättningslöst på arbetsförmedlingens platsbank och såg att man sökte en ayurvedamassör. 
Jag vet inte vad det var som gjorde att jag gick in på den annonsen, jag visste inte då vad ayurveda var och inte kunde jag massera heller.
Nyfiken som jag är så googlade jag upp stället och läste på hemsidan om en massa härliga behandlingar som hela min då stressade kropp skrek efter. 
Det fanns ett paketerbjudande som innebar en kombination av flera behandlingar.
Jag tänkte att det inte fanns något bättre sätt att börja den nya del av mitt liv där jag inte visste vad jag skulle göra än att ge mig själv en dag av avslappning. 
Så första dagen jag var arbetslös gick jag dit och det var något av det bästa jag har gjort.
Det var väldigt mycket olja, och kroppen fick sig en rejäl genomkörare, min favorit var Shirodara där en stråle av varm olja rinner sakta ner på tredje ögat (mellan ögonbrynen ungefär) och sedan rinner över pannan och ner i håret, det känns verkligen som att oljan sköljer bort alla problem. Jag fick också en fantastisk ansiktsbehandling och kände mig som en ny människa då jag gick därifrån. 
Det kändes också som att jag hade kommit hem, som att jag hittat det sätt att stressa av som passar just mig.

Efter den dagen har det blivit många fler behandlingar och jag rekommenderar verkligen alla som gillar massage att prova en ayurvedisk.

Den fantastiska solnedgången i Bentota på Sri Lanka

2 kommentarer:

  1. Det ska bli kul att följa din blogg o mycket intressant att läsa om dig o ditt förhållande till ayurvedan! Själv har jag provat på detta ett par gånger, en gång i Kerala o så förra året när jag var i Sri Lanka. Då fick jag, efter massagen, ligga i ngt som liknade en träkuvös där bara huvudet tittade fram. Under mig sattes örter att brinna så att det skapades en varm, doftrik rök. Svettigt o avslappnande.
    I november kommer jag att åka till Kerala för att för första gången prova på en 15 dagars behandlins med temat Stress management body mind and soul. Spännande och vad jag hoppas välgörande för min hälsa.
    Så din blogg kommer verkligen i rätt tid, för mig ;D

    SvaraRadera
  2. Vad roligt att du gillar bloggen. Några av de kommande inläggen kommer att beskriva min resa till Kerala som dock inte var en ayurvedaresa men ändå innehöll vissa ayurvediska moment.

    SvaraRadera