onsdag 31 augusti 2011

Ayurvedisk yoga

Maya


Yogan och jag är inte alltid kompisar, vi har ett upp och ner förhållande.
Jag har testat olika typer av yoga vid flera olika tillfällen i mitt liv och aldrig riktigt känt att jag fått ut något av det.

Först nu då jag har testat ayurvedisk yoga så börjar yogan ge mig något tillbaka. Jag träffade Maya som är ayurvedisk yogaterapeut tidigt i våras för en enskild yogasession. Mer information om vad ayurvedisk yogaterapi är finns på www.yogam.se. Med sitt lugna och inkännande sätt kunde hon  se var jag var i yogan och vad jag behövde just då. Vi började med att prata om vem jag är och i vilken situation jag var då, sedan gjorde Maya en andningsdiagnostisering och slutligen satte hon ihop ett program med rörelser (asanas) som jag skulle göra varje morgon. Resultatet efter några veckor var fantastiskt, jag kände mig flera centimeter längre och fick en helt annan hållning. I samband med att resultatet började visa sig var jag på en hälsoundersökning på företagshälsovården och faktiskt; jag har aldrig varit så lång förut; 1,5 cm längre än normalt, och nej jag hade inte glömt att ta av mig skorna.

Jag träffade Maya ett par gånger till under våren / sommaren och vi utvecklade då programmet. Någonstans i början av sommaren hamnade jag och yogan i konflikt med varandra, jag kan inte förklara det men plötsligt ville jag inte längre. Jag bestämde mig för att på min semester på Sri Lanka skulle jag yoga varje dag och verkligen komma igång igen. Jag yogade inte en enda gång på Sri Lanka även om det ser ut så på bilderna nedan. De togs enbart som en kul grej, men personen på bilderna är personen som har skrivit inlägget :-)


Tangalla, Sri Lanka


I går träffade jag Maya igen och hon visste såklart vad vi skulle göra efter att ha lyssnat på både vad jag sa och hur jag andades. Jag fick ett nytt program, lite kortare, lite enklare övningar men precis vad jag behöver just nu.
I dag har jag ställt mig på mattan och gjort övningarna och det kändes jättebra.

Tack härliga vackra Maya!


4 kommentarer:

  1. Kul att du skriver om yoga! Jag har gått en kurs om 8 ggr i våras och just i kväll börjar nästa omgång på 8 tillfällen. Jag hade tänkt att åtminstone göra solhälsningen under sommaren, men ack nej, Tänk så svårt det ska vara när man ska göra något på egen hand!
    Maya verkar vara en bra bekantskap som ger dig personliga asanas!
    Glömde tidigare att säga att ditt Indiska namn är väldigt vackert, tyckr jag!

    SvaraRadera
  2. Tack Åse,

    Ja, det är inte lätt att ta sig för att yoga om man inte fått in rutinen. Jag kan ju också skylla på att jag är kaphadominant och SKA ha svårt att ta mig för saker :-)

    SvaraRadera
  3. Hej Cecilia,
    Visst är Maya bra att gå till, jag ska faktiskt dit idag för mitt andra besök. Det ska bli spännande.
    Vissa "fastnar" inte för yogan, andra gör det med en gång. Det låter ju jättebra att du känt så mycket positivt av ditt program: Det kanske räcker så?!
    Fortsatt lycka till :-)
    /Sandra

    SvaraRadera
  4. Tack Sandra,
    Hoppas du hade en bra yoga session med Maya. Jag kämpar vidare med yogan men stannar upp lite i det program jag har så att det riktigt får sätta sig och göra skillnad.

    SvaraRadera