tisdag 23 augusti 2011

Indien kommer till mig


Ayurveda betyder livskunskap vilket också självklart innefattar kunskap om mitt eget liv. 
Det finns ju en del som jag inte har haft någon kunskap om, Indiendelen. 
Under år 2009 börjar jag intressera mig för mitt ursprung och åker för att leta i Stockholms stadsarkiv efter de papper som finns sparade där avseende min adoption. Där står namnet på den person som hade hand om min adoption i Indien. Efter lite efterforskningar lyckas jag hitta hennes dotter på Facebook. Hon visar sig också vara kusin med paret som eskorterade mig och en till liten bebis hit till Sverige. Den andra bebisen var också en flicka; Maria, henne lyckas jag också hitta via Facebook och hon visade sig bo här mitt i Stockholm.
Vid den här tidpunkten tänker jag mycket på Indien till och från.
En dag då jag kommer hem från jobbet har något mycket spännande hänt; Indien flyttar in här hos mig!!! 
I grannvillan ska en indisk familj flytta in. 
De flyttar hit i december 2009 och det dröjer inte länge innan vi blivit mycket nära vänner med familjen Jain. Då jag berättar att jag är född i Delhi säger de att jag ser ut att ha ursprung från södra Indien.

Våren 2010 vet jag inte riktigt vad jag ska göra med allt Indien som dykt upp i mitt liv. 
Efter en hel del funderingar bestämmer jag mig för att det är dags, det är nu det är dags att planera återresan.
2 veckor och lyxigt ska det vara, något annat vågar jag inte. 
Men vem ska jag åka med? Själv? Med familjen? Och med eller utan barn?På en kurs i Vedic Art hos fantastiska Nina Jacucci; www.jacucci.com övertygar Nina mig att åka med barn.

Jag sitter sen och kollar på just södra indien mest för att börja där med en vecka sol och bad innan storstadslivet i Delhi men även eftersom grannen sagt att jag ser ut att komma därifrån. 
Jag hade då aldrig hört talas om Kerala men då jag läser om södra Indien så känner jag direkt att det är dit vi ska det är ju ayurvedans hemland. 
Så runt påsk bokar vi biljetter för hela familjen inklusive mina föräldrar.
I juni kommer grannarnas indiska släktingar till Sverige på besök. 
De lovar att hjälpa oss att hitta bra hotell till bra priser samt bil och chaufför. 
Fantastiskt! Hur kan man ha sån tur?



1 kommentar: