fredag 26 augusti 2011

Återresan - Delhi - Agra - Jaipur

India Gate


I dag har jag fått en helt underbar ayurvedisk behandling, den kommer jag att berätta om i nästa inlägg.

Nu fortsätter berättelsen om min återresa till Indien.
På kvällen före min födelsedag landade vi i Delhi där vi blev uppmötta av vår chafför / guide.
Vi åkte till vårt hotell Shangri La som var superlyxigt och låg i stadsdelen Connought Place. Vi kände oss lite malplacerade då vi gick in i vestibulen med massor av takkronor och guldfärgade väggar och pelare vi hade ju vant oss med den lite mer hemtrevliga atmosfären i Kerala.
Det var lite svårt att sova den kvällen trots att jag egentligen var supertrött efter en dags resande.
Dagen efter skulle vi träffa de personer som jag hade haft mailkontakt med som på ett eller annat sätt var inblandade i min adoption.

Min födelsedag började med att hotellpersonalen ringde på dörren och lite generat sjöng Happy Birthday i dörren för min man....det blev lite fel men tårtan de hade med sig var god!
På dagen gjorde vi en del sightseeing, vi hann med India Gate, Qutub Minar och Lotustemplet. Vid Qutub Minar provade jag att köpa inträdesbiljett som indier istället för "foreigner" och det funkade :-)
Och det viktigaste av allt, vi åkte förbi sjukhuset där jag föddes.

AIIMS (All India Institute of Medical Science)

Lotustemplet


På kvällen var vi bjudna på middag i det hus där jag hade tillbringat mina 10 första veckor i livet. Vi skulle vara där klockan 21 men då vi kom dit var kvinnan som bor i det huset inte hemma än. Hon ställde ut konst i sitt vardagsrum vilket var bra för oss så att vi hade något att göra medan vi väntade tillsammans med hennes syster med man. Sen dök de upp en efter en först hon som bodde i huset, sen dottern till kvinnan som haft hand om min adoption och sist det advokatpar som eskorterade mig till Sverige och då stannade och bodde ett par dagar med mina föräldrar i Stockholm. Det var ett roligt och framför allt osannolikt återseende för både mig och mina föräldrar. Det var så härligt att få känna sig så välkommen, de var alla helt fantastiskt vänliga och fick oss att känna oss hemma. Särskilt jag kände mig hemma och jag hade ju faktiskt bott just där exakt på dagen 36 år tidigare.
Jag vågar nog säga att det var den bästa födelsedagen i mitt liv. I alla fall den mest spännande.
Det tog emot att åka därifrån men vi hade massor av fler saker att utforska i Indien.

Nästa stopp var Agra och Taj Mahal, det var magiskt, så vackert och mäktigt. Vi hade en riktigt duktig och trevlig guide vilket gjorde upplevelsen ännu bättre.

Taj Mahal



Efter Agra passerade vi Fatehpur Sikri där vi blev uppmanade att köpa tyg, tråd och blommor för att offra. Där skulle efter stängningsdags volontärer samla ihop tyget och trådarna för att sy kläder till föräldralösa barn. Här var försäljarna ännu mer påträngande än på andra ställen. Det liksom hängde indier i klasar på min pappa som var för snäll för att inte svara då de frågade om han ville köpa något.

Fatehpur Sikri


6 timmars bilresa därifrån hamnade vi i Jaipur där vi shoppade lite på bazaren. Det var kul och vackert att gå där bland alla härliga färger, där fanns kläder, kryddor och smycken i alla färger man kan tänka sig. Jag skulle mycket gärna återvända till Jaipur för att strosa på bazaren igen.
Vi bodde strax utanför Jaipur på Chokhi Dhani Resort som är en etnisk resort där husen ser ut som små pepparkakshus. Mysigt och spännande för barnen eftersom det också fanns en park där det gick att rida kamel och elefant samt titta på eldslukare och andra cirkusartister som uppträdde för imponerade turister.






Efter en intensiv rundresa avslutade vi vår resa med ett dygn i lyx på The Westin Sohna Resort.

The Westin Sohna Resort





Det var många känslor och tankar så det tog lång tid att bearbeta denna resa i sinnet. I dag är den min bästa inspirationskälla dit jag går tillbaka i tanken för att hämta energi.

Här kan jag inte låta bli att klistra in denna fantastiska video inspelad i Indien






4 kommentarer:

  1. Du är verkligen en bra berättare! Vad kul att dina föräldrar också är med om dina/era upplevelser.
    Jag har aldrig varit i norra Indien så här får jag lite bra tips!

    SvaraRadera
  2. Jätteroligt att läsa Cissi, du berättar så bra och man vill ju bara veta mer :) Ser fram emot nästa inlågg!

    SvaraRadera
  3. Vilken känsla det måste varit för dig att fira din födelsedag där du gjorde det och tillsammans med de männsiskor som var där!! Jag fick torka tårarna både en och två gånger när jag läste det här inlägget.
    Många kramar till dig!
    Lotta (grannen på Annabergsvägen)

    SvaraRadera