måndag 29 augusti 2011

Janesh Vaidya i Uppsala

Janesh Vaidya


I går var jag och ett par av mina vänner på Janesh Vaidyas föreläsning i Uppsala.
Föreläsningen hölls på Uppsala Yogaskola. Då vi gick in möttes vi av en inbjudande doft av rökelse och på bordet fanns frukt och yogi-te framdukat. Jättemysigt!!!

Janesh underhöll oss i ca 2 timmar med livskunskap / ayurveda.
Han berättade bl.a. om ayurvedans koppling till astrologi; att vilket födelsedominant element (vata, pitta eller kapha) vi får beror på månen, solen och jordens placering vid befruktningen och födelseögonblicket.
Idag har jag en liten fundering kring detta.
Hur blir det då vi ingriper i naturens gång och exempelvis sätter igång en förlossning eller utför Kejsarsnitt i förtid?

En annan intressant sak som Janesh tog upp är det här med pulsläsning enligt ayurveda.
Många ayurvedaterapeuter och läkare läser pulsen bara på ena handleden.
Den vänstra på kvinnor och den högra på män.
Detta för att den vänstra anses spegla våra kvinnliga sidor och den högra våra manliga sidor.
Janesh pulsläser alltid på bägge handlederna eftersom det förutom att vi alla har både kvinnliga och manliga sidor också är så att den vänstra, kvinnliga speglar vårt sinne och den högra, manliga speglar vår kropp.
Så för att få en helhetsbild av en person så bör man pulsläsa båda sidor.
Lyckosamt för de som bara läser ena sidan så stämmer ofta diagnosen väldigt bra eftersom en obalans i vårt sinne efter en tid också ger en obalans i vår kropp och tvärt om.

Många intressanta frågor togs upp och de blev en hel del fniss då vi i publiken kände igen oss eller våra nära och kära i personlighetstyperna han beskrev och gestaltade.



Föreläsningen avslutades vackert med dikten "Happiness is like butterflies" som även detta inlägg avslutas med.

Efter föreläsningen passade en stor del av publiken på att få sina böcker signerade.

Boksignering


Vår Uppsala-tjejkväll avslutades med att vi gick till en närliggande indisk restaurang och åt vegetarisk thali innan vi mycket nöjda körde tillbaka mot Stockholm.

5 kommentarer:

  1. Ja, det var synd att jag inte kunde komma till föreläsningen i Uppsala.
    Jag har fått en pulsläsning gjord en gång o det ska bli spännande att jämföra med den, som jag gissar, att jag får göra i Kerala!

    SvaraRadera
  2. Var någonstans i Kerala ska du Åse?

    SvaraRadera
  3. Jag ska till Beach & Lake Ayurveda Resort som ligger i Backwaters, ca 8 km från Trivandrum inte så långt från Kovalam beach. Jag kommer att vara där i 15 dagar. Ska bli SÅ skönt och SÅ spännande!

    http://beachandlakeresort.com/english/

    SvaraRadera
  4. Hej Cecilia,

    Ja visst är det spännande att lyssna på Janesh! Han är verkligen inspirerande. Att vi har en kvinnlig och en manlig sida känns naturligt på något sätt, jag gillar verkligen tänket med Ayurveda och ju mer jag lär mig desto mer tycker jag det stämmer. Lycka till med din utbildning!

    Hälsningar
    Sandra

    SvaraRadera
  5. Tack Sandra! Ja Janesh har mycket viktiga och nyttiga saker att förmedla

    SvaraRadera