torsdag 25 augusti 2011

Återresan - Kerala



I mitten av oktober 2010 startade min första återresa till Indien.
Tillbaka till landet där jag föddes.
Vi började resan i Kerala i orten Kovalam där vi bodde på hotellet Vivanta by Taj. Ett underbart ställe med hus med elefantgräsklädda tak i en sluttning ner mot havet och med en himmelsk infinitypool.

Varje morgon yogade vi innan frukost i detta underbara rum med ett stilla porlande vattenfall utanför.

Yogarummet

Frukosten intog vi sen med utsikt över poolen och havet.


Havet var nära men alldeles för vågigt för att vi skulle våga gå i längre än till knäna så det blev mest poolbad.

Lighthouse beach

Efter en lång flygresa med dålig sömn tänkte jag att en ayurvedisk massage skulle göra gott så vi traskade in på ett ställe som såg schysst ut. Den massagen kommer jag berätta mer om i ett av mina kommande inlägg.

En av dagarna åkte vi in till Trivandrum för lite shopping och även ett besök på NISH (National Institute of Speach and Hearing).
Min man jobbar med hörseltekniska hjälpmedel och hade varit i kontakt med detta center som jobbar med hörselskadade barn från förskolåldern till vuxna och ligger strax utanför Trivandrum för att vi skulle få komma på studiebesök. Det var ett mycket intressant och även glädjande besök då de verkligen hade ett fint center och personal med hög teknisk kompetens och vad vi kunde se mycket goda hjärtan.

Vi tog också en eftermiddags tur i båt på kanalsystemet som kallas för Backwaters. Där fick vi se en makalös solnedgång då vi gled fram med båten under böjda kokospalmer, det närmaste paradiset jag har varit tror jag.

Kerala Backwaters 


För att roa barnen åkte vi en dag till ett "Wildlife Sanctuary" och tittade på lejon och på en närliggande elefantpark fick vi rida elefant vilket egentligen var en riktig dårskap eftersom en stor tysk ramlade av elefanten när vi väntade på vår tur. Han skadade sig såklart jättemycket eftersom det inte direkt är några små djur.


Vi passerade också ett ställe där det fanns en massa krokodiler instängda i små bås där de nästan inte kunde röra sig. Jag hade hellre varit utan den här djurdagen då jag mest bara tycker synd om de stackars djuren som är instängda för att en massa turister ska vallas runt och glo på dem.

Som en avslutning på vistelsen i Kerala- "God´s own country" bokade jag lite spabehandlingar och  en enskild lektion med vår yogalärare på hotellet för att få lite experthjälp med spänningar i ansiktet. Han började med en nässköljning för att rensa systemet lite och sen andnings- och avslappningsövningar.

Vi kände oss alla så hemma i Kerala och skulle säkert kunna ha stannat länge till men efter en vecka var det dags att bryta upp och flyga upp till min födelsestad Delhi.
Den delen av resan kommer jag att berätta om i nästa inlägg.


Foajén på Vivanta By Taj


The infinity pool


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar