onsdag 24 augusti 2011

Kapha



Min dominanta dosha är Kapha.
Jag har haft lite svårt att ta till mig detta bland annat eftersom jag under mina första 25 år verkligen inte kunde gå upp i vikt även om jag ville vilket är något kaphapersoner är riktigt bra på :-)

Det är det är det negativa med doshan som hänger sig kvar i tankarna.
Dvs. lätt att gå upp i vikt, långsam och fet hy. Om man sen tittar på vilken kost som är bra för kaphadominanta så känns det ännu mer trist. Det är lätt att glömma det bra på samma sätt som att då vi tittar oss i spegeln ofta bara ser det dåliga.
Kaphas enligt mig bra egenskaper är: stora vackra ögon, långa ögonfransar, stor empati och omvårdnadskänsla, bra immunförsvar och stressas inte av småsaker.

Om du vill läsa mer om doshor eller själv göra ett test avseende vilken dosha du är kan du hitta det här
Då jag har gjort liknande tester tidigare har de varit missvisande, eller mer troligt har jag haft bristande kunskap om mig själv. Idag då jag ser mig själv med mer öppna ögon så dominerar kapha men med ganska hög pitta.

Igår satt jag på ett café och tittade in i min vän Jessicas vackra ögon.
Jag varit övertygad om att hon är vatadominant eftersom hon är så smal men plötsligt slår det mig; jag har haft fel, hon är ju också kapha.
Hon har stora vackra ögon, är varm och omtänksam samt funderar länge på beslut som ska tas.
Efter att hon gjort testet jag länkat till ovan visar det sig stämma, hon domineras av kapha men har också en hel del av vatadoshan.

Även min man domineras av kapha, detta leder till att vi verkligen måste sparka på varandra för att något ska hända här hemma. Gravitationen verkar lite mer på kaphadominanta personer, det är svårt att ta sig upp ur soffan ibland. Å andra sidan så kan vi oftast prata med varandra och gillar till stor del samma saker.

Slutsatsen av min kaphautläggning här är att jag är glad över att vara kapha och med rätt kost och lite disciplin behöver jag inte heller känna mig alltför tung och långsam.
Jag undrar bara när den dagen då jag verkligen kommer i gång med min fysiska träning kommer...

Bilderna i inlägget är tagna i Kovalam, Kerala

4 kommentarer:

  1. Jag var och lyssnade på Janesh Vaidya inför försäljningen av hans senaste bok. Och då sa han att när man ska svara på frågorna för att få reda på vilken dosha man är, så måste man vara ärlig och inte skriva det man VILL vara utan utgå från det man är. Men det är svårt ibland med just självkännedomen!
    Ska göra testet du länkar till så får jag se vad det kan resultera i.

    SvaraRadera
  2. Ja, Janesh har helt rätt i det. Jag t.ex. tycker att jag går långsamt som kaphadominanta ofta gör, då jag sa det till min man tittade han frågande på mig och sa: "Nej, du går snabbt och målinriktat med bestämda steg", vilket betyder att jag går som en pittadominant. Lurigt! Men det kan vara bra att stämma av med någon närstående om de uppfattar en på samma sätt som man själv gör.

    SvaraRadera
  3. En liten följdfråga: Är man samma dosha hela livet eller kan den förändras, t ex pga sjukdom?
    Jag reagerar på en del områden annorlunda nu, när jag tar medicin mot en sjukdom som jag säkert haft i flera år utan att veta om det.

    SvaraRadera
  4. Du kommer att ha samma födseldosha hela livet. Doshorna kan delas upp i födseldominant, åldersdominant, årstidsdominant och tidsdominant.

    Födseldominat: så som du är född, din grundkonstitution.

    Åldersdominant: mellan 0-30 år dominerar kapha, mellan 30-60 år dominerar pitta, mellan 60-90 år dominerar pitta - vata och slutligen 90-120 år dominerar vata.

    Årstidsdominant: På våren dominerar kapha, på sommaren pitta, på hösten pitta-vata och på vintern dominerar vata.

    Tidsdominant: Även under dygnet dominerar de olika doshorna vid olika tider:
    Kapha: 06:00-10:00, 18:00-22:00
    Pitta: 10:00-14:00, 22:00-02:00
    Vata: 02:00-06:00, 14:00-18:00

    En sjukdom är ju ett resultat av en obalans i någon av doshorna beroende på vilken sjukdom det gäller så visst kan du uppfatta det och känna det som du bytt dosha men det är istället ett tecken på förändrad balans mellan doshorna. Hoppas detta ger lite hjälp :-)

    SvaraRadera