fredag 26 augusti 2011

En himmelsk massage på Södermalm i Stockholm

Sreejith Thythara Babu


I går var jag på DermaNova och träffade ayurvedaläkaren Sreejith Thythara Babu som har 15 års erfarenhet av ayurveda. Sreejith har företaget Ayurveda Living som erbjuder ayurvediska behandlingar, personliga hälsokonsultationer, ayurvedaresor, matlagnings- och ayurvedakurser.

Matlagning i Kerala

 Det är inte första gången jag träffar en ayurvedaläkare från Kerala, men det är första gången jag träffar Sreejith.

Sreejith börjar med att fråga hur jag mår och om jag har några kända problem. Sedan läser han min puls, mitt ansikte och min tunga samt berättar om ayurvedans grunder och vad han via sin diagnostik kan utläsa om mig som person samt vilka obalanser jag har i kropp och sinne. Han är väldigt träffsäker i sin bedömning, mitt i prick!

Efter en stunds samtal får jag klä av mig och lägga mig på massagebänken. Sreejith talar om för mig att det är väldigt viktigt att jag fokuserar på andningen. Medvetna långa djupa andetag, särskilt viktigt är det att jag verkligen andas ut tills all luft är slut.

Det doftar härligt från örterna och oljan som han använder och det tar inte många minuter innan det känns som jag hamnat på en annan planet eller i alla fall i ett djupt meditativt tillstånd. Hans händer rör sig över min kropp som i ett flöde vilket är totalt synkat med min andning.

Det är en helkropps behandling som jag får, den kallas Uzhichil och dess främsta uppgift är att ge mycket energi. Andra effekter den har är att den minskar stress, förbättrar sömnen och ger en viss föryngrande effekt.
Ingen kroppsdel glöms bort, det är verkligen hela kroppen som blir behandlad, även ansikte, öron, och hårbotten.

När Sreejith säger att nu är det klart och att jag ska sätta mig upp sakta är det just sakta det går. Jag kan inget annat, långsamt återvänder jag till verkligheten med ett leende på läpparna.

Det måste vara något särskilt med dessa ayurvedaläkare från Kerala eller så är det så att upplevelsen blir så total eftersom de ayurvediska behandlingarna är individuellt anpassade bland annat efter vilken dosha du är. Örter och oljor som används är anpassade för att du som individ ska få ut maximalt av behandlingen precis så som du behöver just den dagen.

Jag kan verkligen rekommendera er att gå till Sreejith.
I will be back!



3 kommentarer:

  1. Det låter som något man bara måste prova! Hur lång tid tar en sådan behandling?

    SvaraRadera
  2. Ja det måste man :-)
    Jag hade inte riktigt koll på tiden men jag skulle gissa på ca 1 timme för själva behandlingen och ca en halvtimme för samtal och frågor.

    SvaraRadera
  3. Chandervati-ji, vilken fin blogg du har! Intressant att läsa :)

    Jag har själv studerat ayurveda i många år, och det är alltid roligt att höra om andra som känner lika starkt för det...

    Önskar dig all lycka i dina fortsatta studier, jag kommer definitivt att fortsätta följa din blogg..!

    SvaraRadera