lördag 27 augusti 2011

I det sista regnet - mötet

Janesh Vaidya

Efter indienresan snurrade livet på ungefär som vanligt ett tag.
En dag på jobbet frågade en kollega om jag saknade indien. Mitt självklara svar blev "Varje dag".
Lite senare samma dag kom ett mail från henne där hon skrev: "Om du saknar Indien så kolla in den här killens hemsida: www.janeshvaidya.com".
Klart att jag kollade och där fick jag veta att Janesh är en ayurvedaläkare från Kerala i Indien som har vistats här i Sverige från och till i ca 10 år. Jag kunde också läsa att han hade givit ut en bok - "I det sista regnet".
Jag ville ha boken på en gång och hann inte vänta på att beställa den från nätet så jag satte mig i bilen på lunchen och åkte till Haninge Centrum. På bokhandeln hade de ett enda exemplar = mitt ex. av boken.


Boken är en fantastiskt vacker skildring av Janesh uppväxt i Kerala från födsel till ung vuxen.
Vi läsare blir inbjudna till ett privat och innerligt samtal mellan en pojke och hans älskade farmor.
Ett samtal som pågår både i och efter livet här på jorden.
Farmodern delar med sig av sina ayurvedakunskaper genom att berätta historier och metaforer för pojken och genom honom även för oss.

Det står så mycket fina och viktiga saker i boken att det är klokt att ha ett anteckningsblock vid sidan för att skriva ner de tankar man vill komma tillbaka till.
Jag har inte antecknat så jag har istället fått läsa boken inte mindre än 3 gånger och jag gissar att jag inte läst den för sista gången.

Efter jag hade läst klart första gången kände jag: "Jag vill träffa den här personen!" vilket jag också gjorde genom att boka en personlig konsultation hos honom. Detta möte var startskottet för en rad av händelser.
Janesh har verkligen hjälpt mig att lyfta fram det som är jag och det som jag är bra på.

Så för er egen skull, läs den här boken och om ni har möjlighet gå och lyssna på en av hans föreläsningar som han just nu håller runt om i Sverige kring sin senaste bok, fakta boken - "Ayurveda för ditt sinne", schema hittar du här.
Jag ska ta med några vänner för att gå på Janesh föreläsning i Uppsala i morgon. Jag kommer att återkomma till vad jag lyckas lära mig då i ett senare inlägg.

Denna video får mig att tänka på den lilla pojken och den man av visdom han är idag.

1 kommentar:

  1. Jag läste denna bok för ett par veckor sedan och jag kommer att läsa den många många gånger till! Så fantastisk o med så mycket visdom! Dessutom är det som att vistas i Kerala igen.
    Önskar att jag kunde komma på hans föreläsning. Var bara när han höll ett kort, 30 min, föredrag med signering av sin senaste bok. Naturligtvis fick han signera min ;)

    SvaraRadera