fredag 24 oktober 2014

Dag 3, 24:e oktober



Dagen började med ett besök på Swaminarayan Akshardham, ett hinduiskt tempel som bjuder på fantastiska utställningar om indiens historia inklusive ayurveda och yogakultur. Som en del av utställningen fick vi åka båt i grottor där de byggt upp olika händelser ur historien. Tyvärr fick man inte ha med sig kamera eller mobiltelefon in utan istället köpa bilder som de tog. Vi gick inte hela turen eftersom vi fått lämna Alexander hemma på hotellet då han blivit sjuk av något han fått i sig och det därför kändes tokigt att vara icke nåbara för honom eftersom vi inte fick ha telefonerna med oss in.



När vi försäkrat oss om att Alexander var ok åkte vi till en marknad som heter Lajpat Nagar. Senare på dagen förstod vi av vårat middagssällskap att detta är en ganska rörig marknad. De tyckte att vi var modiga som vågade oss dit med barn.
Anledningen till att vi åkte just dit var att vår grannes kusin som också hjälpt oss fixa vår chaufför jobbar på en butikskedja som heter Spykar och har en butik just i Lajpat Nagar. Vi var lite rädda för att äta något vi skulle bli dåliga av där så vi gick till för oss välkända Pizza Hut. Där frågade vi runt bland gäster och personal om de visste var affären vi sökte låg; ingen hade en aning så vi började tro att vi tagit fel på ställe. Vi traskade runt på måfå och helt plötsligt låg Spykar rakt framför oss. Där hade vi en vansinnig tur då vi nog totalt bara såg en minimal del av alla butiker på området. Ronnie hittade flera par jeans och jag några toppar.






Rebecca som längtade efter att hitta en indisk dress med mycket glitter hittade en affär fylld med kjolar och klänningar samt traditionella indiska dräkter. Denna kunde hon inte motstå trots att den var något för stor:



Efter marknaden var det skönt att landa lite på hotellet och finna att Alexander mådde ganska okej. Hotellpersonalen hade medan vi var borta levererat en chokladtårta samt blommor till mig eftersom jag råkar fylla år just idag.



Kvällen avslutades med middag hos Asha, en kvinna som bor i det hus jag bodde i mina allra första veckor i livet. Jättegott och mycket trevligt. Där var också en hop andra personer, bland annat den kvinna som flög mig till Sverige då jag var ett litet spädbarn. Vi träffade flera av dessa personer även förra gången vi var i Indien. Mycket välkomnande och härliga människor. Asha uttryckte det som att det är ju även mitt hem, jag har också bott där och vi är deras "extended family" i Sverige.

Frank avslutade dagen på samma sätt som alla dagar, välling, en bil som gosedjur och bilarfilmen på Ronnies telefon.



Nu är det dags för oss att packa ihop oss. I morgon lämnar vi Delhi och flyger till Goa för sol och bad.
Tror dock att väderprognosen säger regn,regn och åter regn men det verkar ändra sig från dag till dag.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar