fredag 10 februari 2012

Veckoslut nr 5 på Ayurveda-Akademin och Geronmi

Ur Geronmi av Åke Falk


Här sitter jag dagen före veckoslut nr 6 på Ayurveda-akademin och försöker få ner några ord om förra veckoslutet, nr 5 i ordningen.
Tiden sen förra gången har rusat iväg och varje vecka har inte känts längre än en timme.
Veckoslut nr 5 handlade till stor del om pranayama (andningsövningar) och yoga och hölls av Michael Dinuri som har företaget Dinuri. Vi testade själva och fick lära oss för vilka obalanser vi sen ska kunna rekommendera respektive övning. Obalanserna var inte definierade på doshanivå (vata, pitta och kapha) utan på subdoshanivå. Varje dosha har ett antal subdoshor med väldigt intressanta och härliga namn (Prana, pachaka, brajaka, kledaka, tarpaka, shleshaka, vyana, avalambaka och ett helt gäng till). Vi fick förra veckoslutet enbart anteckna namnen på alla dessa men jag var så nyfiken så jag har googlat för att leta information om vad de står för, har jag tur så kanske jag hittar det papper där jag skrev ner detta.
Vi pratade också om Vaastu Shastra som är den vediska motsvarigheten till kinesiskans Feng Shui och berättar för oss hur vi mår bäst av att ha det i vår omgivning vad gäller färg, form och position i våra bostäder och på arbetsplaten. Vaastu Shastra tar också hänsyn till vilka personer som bor i ett hushåll och därför ställs ett horoskop enligt indisk astrologi, Jotish som likt vår astrologi utgår från födelsetidpunkt men också tar hänsyn till födelseplats. Michael håller kurser i Vaastu Shastra, det känns intressant men får nog vänta ett tag eftersom mitt schema är totalt fullbokat hela våren.

Som läxa hade vi att hålla ett 1 timmas föredrag om ayurveda för några personer, jag har inte prioriterat detta men tänker att det inte gör så mycket eftersom jag pratade om ayurveda två hela dagar på hälsomässan i november och har med mig mina erfarenheter från det, läs gärna det inlägget om du har missat det. Vi skulle också praktisera andningsövningar och yoga asanas. Av detta har jag lyckats med hälften. Jag har praktiserat andningsövningarna Bhastrika och Namaste med kraftigt resultat; jag blev jättearg, det var helt klart något jag hade inom mig som ville ut, jag har nu tillfälligt avbrutit övningarna för husfridens skull :-)
Yogan får stå tillbaka lite för Zumban som just nu ger mig en massa glädje och därför har fått prio 1 i min träning.
Ser fram emot morgondagens kurs då vi ska lära oss mer om yoga och även prata om sömn.

Ur Geronmi av Åke Falk


Känner ni till Geronmi? Det är en planet som inte människan känner till. Bilderna i detta inlägg är tavlor som konstnären Åke Falk målat och föreställer liv på planeten Geronmi. Följ denna länk för att komma till hans fantastiska produktion. Där visas även hans andra verk ända från 1950 talet. Titta in och njut!

Trevlig helg alla fina!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar