onsdag 16 november 2011

Friskvård på indiska



Hur förklarar man för någon helt oinvigd vad ayurveda är?
"Friskvård på indiska" var ett av mina försök som fungerade ganska bra på "Allt om hälsa mässan" i helgen.
Ayurveda betyder ju livskunskap men den förklaringen kan kanske kännas svår att konkretisera.
Jag uppfattar det som att skillnaden mellan ayurveda och svensk friskvård är att den senare är något vi framför allt gör på fritiden och det handlar till mångt och mycket om mat och motion; samma råd för alla. Ayurveda är mer ett förhållningssätt till livet. Sinnet får en mer central plats och är det viktigaste för oss att träna, vårda och utveckla. Råd avseende kost och motion är i ayurvedan individuellt anpassade efter personlighetstyp. Allt detta beskrivs väldigt bra i Janesh Vaidyas bok "Ayurveda för ditt sinne" som var en av de böcker jag pratade om och sålde på mässan.

Vi delade bord med Biofood och det var i deras monter jag hittade något jag ville ta med mig hem. Dessa fina teer fick flytta hem till oss, kanske flyttar några av dem hem till någon annan runt jul.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar