fredag 23 mars 2012

Inspiration



Strålande sol och vår i luften - inspirationen borde vara på topp...
Det är den inte riktigt, kanske måste det bli ännu mer vår innan den kommer eller är jag kanske en sån person som har mer energi på hösten? Bilden ovan vill jag ha som tatuering vid övergång nacke / rygg, om jag nu ens vill ha en tatuering, jag ska låta den tanken vila lite innan jag gör något.

För ett par helger sedan var det veckoslut nr 7 på Ayurveda-Akademin den helgen var inspirerande och rolig. Vi pratade bland annat om Ricinolja, en olja som på senaste tiden lovordats avseende dess effekter på hårväxten. Om det funkar får vi se, jag har köpt en flaska från Crearome, som säljer ekologisk ricinolja som luktar och smakar väldigt mycket bättre än apotekets. Vi fick på kursen lära oss om en massa användningsområden för just ricinolja både utvärtes och invärtes, jag känner mig enbart sugen på att testa de utvärtes.....de andra kändes som mindre trevliga men kanske bra.


Vi pratade också om det här med Pancha Karma som är 5 olika ayurvediska reningsmetoder som tas till om en person har djupa obalanser. Idag är det också vanligt att använda Pancha Karma förebyggande vilket många ayurvedaintresserade västerlänningar åker till Indien för att göra. Inte enbart skönt och trevligt enligt de kursdeltagare som gjort det men på det stora hela en positiv och framför allt spännande upplevelse. Det vore kul att prova men min kontrollbehov sida tycker att verkar lite läskigt, något att fundera på. Jag tänker att behöver jag det så kommer jag att vilja göra det, så kanske behöver jag det inte i nuläget.

Nu dags att gå ut i solen för att leta efter min försvunna inspiration, eller kanske öva solskådning som också var en sak som vi nosade på förra kurstillfället.

Varm vår!

2 kommentarer:

  1. Hej!
    Jag följer din blogg - lite i smyg sådär :-)
    Jag undrar lite vad ni har för kurslitteratur på din utbildning? Och finns det några ayurvedaböcker du skulle rekommendera?

    SvaraRadera
  2. Vi har inga böcker utan det är "föreläsningar" där vi antecknar en massa och en hel del stenciler som vi får vid kurstillfällena. Jag kan rekommendera Janesh Vaidyas bok "Ayurveda för ditt sinne" det finns också en ganska trevlig bok som heter "Ayurveda" och är skriven av Vasant Lad. Den är enkelt skriven och lätt att förstå. Lite mindre ingående men fortfarande bra är boken "Ayurveda: för kropp och själ" av Peter Ljungsberg och Eva Sanner.

    SvaraRadera