torsdag 27 oktober 2011

Meditation - inte helt enkelt



I dag behövde jag lite stillhet och meditation och tänkte att det är väl enkelt ordnat. För att maximera mina chanser att faktiskt kunna landa i stillheten pimpade jag rummet lite först.

Mitt vackra överkast från Jaipur fick täcka sängen och inte mindre än 12 ljuslyktor placerade jag runt yogamattan. Nattduksbordet prydde jag med en indisk gud, en kandelaber, en elefant från Sri Lanka och snäckhalsband från Kerala. Jag tände även min favoritrökelse med doft av ros, även den från Sri Lanka.



Jag var lite för flyktig i tanken (hög vata) så trots alla möjliga försök med att "slappna av inifrån", längre utandning än inandning, tankekarusell och tankeförflyttningsförsök så lyckades jag inte hamna där jag ville men är ändå glad för att jag gav mig den här stunden, något gott gjorde den säkert.

För varje ljus jag blåste ut då jag avslutade så tackade jag för någonting fint jag har i mitt liv och kom fram till att jag hade fler saker att vara tacksamför än jag hade ljus. Härligt va?

2 kommentarer:

  1. Vad härligt att komma på att ljusen inte räcker till för all tacksamhet! Att påminna sig själv om allt bra är viktigt, nu har du inspirerat mig att tänka extra på det i veckan, Tack!

    /Fröken Eko

    SvaraRadera
  2. Ja det är så lätt att glömma ibland...

    SvaraRadera