torsdag 12 april 2012

Samahan



Samahan - är en blandning av 14 olika kryddor och säljs som förkylningslindrande och hindrande pulver på Sri lanka, kanske även i fler länder. Några av de ingående kryddorna är. ingefära, koriander, svartpeppar, långpeppar, kummin, ajowan och lakrits.

Jag har små endospåsar som ska blandas i varm dryck och drickas 3 ggr om dagen vid minsta tecken på förkylning. Starkt är det och på nåt sätt känns det som att det är just därför det hjälper.
Denna gång var jag inte tillräckligt snabb för att lyckas mota bort förkylningen med Samahan. Förkylningen slog till med full kraft och nu har flera dagar passerat utan att jag orkat göra någonting. Kapha är den årstidsdominerande doshan under våren och står för den slemmiga, tröga och tunga som just kännetecknar en förkylning, så jag känner mig helt i Kaphas klor.

Nerbäddad i sängen läser jag boken "Holy Cow" av Sarah Macdonald. Den är mycket humoristiskt skriven, än så länge har jag bara kommit ett par kapitel men ska återkomma med en recension längre fram.



Jag fick en broschyr från Naturkosmetik kompaniet där man kan köpa en massa olika ingredienser för att själv tillverka hår- hudvård och smink. Det ser verkligen jättekul ut, tänk att ta fram sitt eget märke, kanske med ayurvedainriktning, eller förresten självklart med ayurvedainriktning; Chandervati Veda.
Blir otroligt sugen på att gå deras grundkurs Gör din egen naturkosmetik men kursstart är visst redan nu. Jag kanske går vid ett kommande tillfälle istället. Vi får se det är så mycket jag vill göra och lära mig och jag tänker absolut inte dö nyfiken.

.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar