torsdag 8 december 2011

Shirodara på Elements Spa



I går sköljde jag bort alla mina problem på Elements Spa. De fastnade i sesamoljan som sköljde över min panna under en Shirodarabehandling.
Jag var på en 80 minuters behandling bestående av Abyanga + Shirodara.

Elements Spa ligger inne på Clarion hotell på Södermalm i Stockholm och är ett spa med ayurvedainriktning. Inredningen andas indisk lyx och medverkar till att stressa ner och landa så snart man kliver in genom dörren.









I spa avdelningen finns en fantastiskt vacker upphöjd pool som även fortätter ut genom fasaden och bjuder på en otroligt vacker utsikt.







Jag hade inte tid att bada denna gång men hoppas att återväda för ett dopp inom kort. Jag satt istället och varvade ner och njöt av lugnet och mijön.
På spa-avdelning finns också ett par olika basturum och utanför en estetiskt vacker ismaskin för såna som jag som blir för varma väldigt fort i en bastu.



Massage terapeuten Ashok kom och hämtade mig då det var dags för behandling. Behandlingsrummet var vackert, stämningsfullt och doftade precis så som jag vill att det ska dofta under en behandling. Jag kan inte förklara det mer än att det är en doft som antingen finns eller inte finns och ger mig en särskild och positiv känsla. Innan abyangan startade fick jag en hälsodryck som var vatabalanserande. Ashok förde min hand över ljusen nedan för att jag skulle få känna deras värme samtidigt som han mumlade en ramsa på vad jag gissar var Sanskrit.



Abyangan var jätteskön och vilken mästare i handuksteknik, jag kände mig inbäddad i handukar under hela behandlingen; imponerande!
Efter Abyangan var det dags för Shirodara, under den behandlingen användes varm sesamolja som strilade ner på pannan från en ställning som det hängde en oljefylld behållare på, då och då masserade Ashok min hårbotten och mina axlar. Ibland kändes det som att oljan riktigt sköljde över pannan och tog med sig alla mina problem och min stress. En underbar och nästan overklig känsla.

Efter behandlingens slut fick jag min olja i en tillbringare för att själv massera in den innan jag duschade. Jag fick också med särskilt shampo och balsam för att få bort oljan så att håret kändes helt oljefritt. Detta var otroligt intressant för mig, jag som tyckt det varit jobbigt med olja i håret och hårbottenmassage just för att det är så svårt att få bort oljan. Nu vet jag vad jag önskar mig i julklapp; detta shampo och balsam.



Jag har massor med tips på härliga ayurvediska julklappar, en av dom är en Shirodarabehandling på Elements Spa. Tack Jelena för ett trevligt mottagande och tack Ashok för en underbar behandling.
Allra störst tack till Klara, massage och kroppsbehandlingschef som gjorde den här upplevelsen möjlig!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar