söndag 13 november 2011

Pulsläsning



Förra helgen var det veckoslutskurs nummer 3 på Ayurveda-Akademin och fokus låg på pulsläsning. Vi fick lära oss att tolka pulsen vilket betyder att jag nu ska kunna komma med lite rekommendationer för dem jag läser pulsen på men oj oj oj vad jag behöver öva både på mig själv och på andra. Vi fick dessutom klart för oss att det här bara är början, det finns flera nivåer att läsa pulsen på och det vi nu har gått igenom är nuläget, vilka kvaliteter och eventuella obalanser som finns just i den stund som pulsen avläses. Lite längre fram i vår kommer vi att lära oss att upptäcka obalanser som funnits under en längre tid och hur vi ska ge rekommendationer utifrån dessa.

Vi gick också igenom kompletterande metoder att upptäcka obalanser på: ögonen, naglarna och tungan. Läxa till nästa gång är att läsa 10 personers tungor; någon som vill komma och lipa åt mig?

Vi kom under en konversation fram till att det i samhället är mycket vata och pitta; vi ska vara snabba, kreativa, målinriktade, framgångsrika, vältränade, passa tider, effektivisera och vara om oss och kring oss i största allmänhet. Varför finns det då så mycket överviktiga människor? Övervikt är ju oftast förknippat med kapha.
Är det så att vi omedvetet kompenserar våra vata/pitta-liv med kaphahöjande kost så som mjölkprodukter och snabba kolhydrater? Skulle vi kunna bjuda in kapha i våra liv genom att ta det lugnare, visa omtanke och sova 8 timmar per natt så att vi inte skulle känna behov av att kompensera med den dåliga maten? Inga direkta nyheter att stress, irritation och dålig sömn kan ge övervikt men intressant att kunna koppla det till vata, pitta och kapha, i alla fall för mig.

Här kan du läsa mer om vata, pitta och kapha.

Nu sitter jag och vilar efter att ha stått på hälsomässan i Älvsjö i två dagar och pratat om ayurveda. Rapport från det kommer senare då huvudet känns lite piggare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar